This is a public version of the members-only Rock Guitar with Paul Gilbert, at ArtistWorks. Functionality is limited, but CLICK HERE for full access if you’re ready to take your playing to the next level.

These lessons are available only to members of Rock Guitar with Paul Gilbert.
Join Now

Fundamentals
 ≡ 
Intermediate
 ≡ 
Advanced
 ≡ 
30 Day Challenge
 ≡ 
+Music
 ≡ 
Video Exchange Archive
 ≡ 
«Prev of Next»

Rock Guitar Lessons: Sliding

Video Exchanges () Submit a Video Lesson Resources () This lesson calls for a video submission
Study Materials Music Theory
Lesson Specific Downloads
Play Along Tracks
 
Tools for All Lessons +
Metronome
Collaborations for
Submit a video for   

This video lesson is available only to members of
Rock Guitar with Paul Gilbert.

Join Now

Information
 ≡ 
Course Description
 ≡ 

This page contains a transcription of a video lesson from Rock Guitar with Paul Gilbert. This is only a preview of what you get when you take Rock Guitar Lessons at ArtistWorks. The transcription is only one of the valuable tools we provide our online members. Sign up today for unlimited access to all lessons, plus submit videos to your teacher for personal feedback on your playing.

CLICK HERE for full access.
X
Log In
X
[MUSIC]
One, two, three, four.
[MUSIC]
All right.
We're going to talk about sliding [SOUND]
off a note.
This is, this makes you sound like a
professional guitar player.
Makes all your endings of your phrases
sound like you're really meant to do them.
It's sort of a graceful way.
[MUSIC]
Yeah.
I meant to do that.
And all we're doing, I'm vibrato-ing a
note at the end of that phrase.
I've got, I'm sorta using my giant finger.
You know, the three put together to, to
bend that note.
[MUSIC]
And then,
sliding that one down the string.
[MUSIC]
Obviously,
now this is different than when we were
changing chords before.
Cuz I can't lift up for every fret.
I've gotta hold that pressure down.
[MUSIC]
Enough to keep the note.
[MUSIC]
And then the other thing you can do is hit
your volume control at the end so there's
no.
[MUSIC]
Noise coming through the amp.
And you get that little reverb tail
[SOUND].
Oh, that's nice.
Your engineer's gonna love that [SOUND].
And that's the sign of a professional
guitar player, you can slide off and
get that reverb tail.
So let's try it again.
Basically I'm doing the notes of a
penatonic scale, an A minor.
[MUSIC]
I'm doing some chickas in between.
These accents are kinda interesting
because they fall differently every time.
It's going to be down, up, down, up, down.
Or let me see.
Down, up, down, up, down up.
Yeah, so it's already reversing.
[MUSIC]
Or
maybe there's two ups in a row at the end.
Let me check this out.
This is, again, this is something that,
the reason I'm thinking about it.
Is if you just keep that strum going,
[SOUND] you don't have to think about it.
So.
[MUSIC]
Okay, it turns out that those last two
notes were down strokes [SOUND].
And the vibrato note [SOUND] on the C.
That's, that's a down stroke, as well.
Three downs in a row.
[MUSIC]
And then, the last one's a down as well.
So it ends with all downs.
Down, up, down, up, down, down, down,
down.
There we go.
Got it figured out.
All right and I wanna have some nice
vibrato [SOUND] on that C note.
Again, we're using the first finger joint
connected to the bottom of the neck.
Using our wrist to, to power the whole
thing.
[MUSIC]
You could really see this,
this part of my hand moving.
[MUSIC]
That's the part that's making
the vibrato happen.
[MUSIC]
And
you're definitely gonna get a callous here
so, don't over do it.
Just gradually build up that callous, so
you can do it pain free.
And it just feels good to have a great
vibrato note.
[MUSIC]
All right, so let's try it again.
One, two, three, four.
[MUSIC]
The other interesting thing about this is
the C note [SOUND] is lasting a pretty
long time.
If I just sorta, I'm gonna scratch out
just the accent where you can hear where
the rhythmic accents are.
If I go one, two, three, four [SOUND].
There's a big space between those last
two.
One, two, three, four.
[SOUND]
So
that really you're sorta floating in the
rhythmic air there [SOUND].
So that's really where it comes in handy
to have your foot going.
So you still have a sense of where the
time is.
So check out the relationship between my
foot and the guitar.
Three, four.
[MUSIC]
So
there's even a foot that's goes in there.
[MUSIC]
And, it's, it's interesting cuz sometimes
people think slow playing that's, you
know, that's simple or it's easy.
But to keep that really locked into the
groove when the only thing that's
keeping time is your foot.
[MUSIC]
That's challenging.
[MUSIC]
To really get that locked into the groove.
All right.
But I know you can do it.
So, because you have it in your ears, you
know, what fingers to use,
you know how to bend the wrist, you got
all the details.
Most importantly, you got it in your ears
and
you know what it's supposed to sound like.
All right.
So here we go, let's do it together.
One, two, three, four.
[MUSIC]
Yeah.
[MUSIC]
[MUSIC]
[MUSIC]
One, two, three, four.
[MUSIC]